SVĚT KŘÍDEL

Nakladatelství letecké literatury

Historie, letectví, letadla

letecká výzbroj a osobnosti

Nakladatelství letecké
a válečné literatury

››› Prohlídni naše typy

Bylo - nebylo u letectva


Autor: Jan Mazálek   

Rok vydání: 2008

ISBN: 978-80-86808-50-5

Skladem: ne

Cena: 220,- Kč

Zařazení: Memoáry; Historie ČS letectva; Technika; Vojenské letectvo

Formát: 165x235, stran 180, pevná vazba

Útlá knížečka autora Jana Mazálka s názvem „Bylo-nebylo u letectva“ je další z řady autobiografických prací bývalých příslušníků čs. vojenského letectva. Bez širších souvislostí přináší pohled řadového pilota na službu v ČSLA rozmezí 50.- 80. let minulého století.
Přínosem autora je přehledné vyprávění o způsobu pilotního výcviku od elementárních teoretických základů, přes první praktické zkušenosti až po létání na bojových stíhacích letounech. Popis leteckých začátků na dnes archaických vrtulových typech C-2 Arado, C-105 Trener či Avia C-199 nepostrádá ani po téměř šesti desítkách let na skutečné zajímavosti. Následující vzpomínky, soustředěné na první „krůčky“ proudového létání patří již dnes k čs. letecké klasice.
Bez povšimnutí nezůstane ani praktický výcvik u čs. leteckých bojových útvarů. Přes řadu letounů typů Mig-15, 17, 19 a 21 se čtenář seznámí nejen se samotným létáním, ale především pozná život hotovostního pilota ČSLA. Jan Mazálek sloužil nejen ve funkci bojového pilota. Po ukončení leteckého výcviku pracoval ve směně velitelského stanoviště letecké divize. Čtenáři se tak dostává komplexního pohledu na činnost hotovostního systému bývalé ČSSR.
Přínosem uváděné práce Jana Mazálka je přesné navození atmosféry života příslušníků socialistické armády, zobrazující často dezorientované společenské postoje jednotlivců základních leteckých jednotek – letek čs. vojenského letectva.
Stoosmdesátistránková publikace s názvem „Bylo-nebylo u letectva“ nepatří tak úplně k čs. faktografické literatuře. Některá jména a hodnosti jednotlivých postav autor pozměnil, nepřiblížil ani údaje o personálním a technickém složení jednotek a útvarů, kterými během svého leteckého „života“ prošel. Udržel však autentičnost popisovaného období, navíc podanou hřejivým českým jazykem.


Klikni pro zvětšení

Dvousedadlová verze MiG–15 UTI byla nutností, protože žádný jiný letoun nevyhovoval pro školení pilotů na proudové letouny

Klikni pro zvětšení

Letoun MiG-15 bis – OL-11, ve kterém zahynul Ruda Jedlička

Klikni pro zvětšení

V bojové pohotovosti číslo jedna proseděl Jan Mazálek nespočet hodin (1955)

Klikni pro zvětšení

Mazálek Jan (1955) přebírá před nástupem do osobního letounu MiG-15 bis OL-16 hlášení od leteckého mechanika

Související tituly:
Létal jsem patnáctku
detail knihy

Autor: Míťa MILOTA

Rok vydání: 2008

ISBN: 978-80-86808-49-9

Skladem: ne

Cena: 250,- Kč